Jelenlegi hely

A természetadta művészet megőrzése, avagy miként ápoljuk a fából készült köztéri szobrainkat

2018. szep. 11. kedd
16:30 - 18:00
Helyszín: 
Haubner Máté park, a Kossuth utca elején. Rossz idő esetén: LDM Tudás-Tér.

   A természetadta művészet megőrzése,
    avagy miként ápoljuk a fából készült köztéri szobrainkat

    Előadó: Sipos Anna művészettörténész-
                  Nyakas Krisztián farestaurátor
    Helyszín: Haubner Máté park, a Kossuth utca elején.

 Rossz idő esetén: LDM Tudás-Tér

Laczkó Dezső Múzeum, Erzsébet sétány 1.

2018. szeptember 11-én, kedden 16:30 órakor rendhagyó módon, külső helyszínen kezdődik a Múzeumi Szabadegyetem őszi féléve. Veleki József Lajos Korpusz című szobrának restaurálásáról tart előadást Nyakas Krisztián restaurátor és Sipos Anna művészettörténész. A programon való részvétel térítésmentes.

 

A Hangvillával szemközt, a Kossuth utca aljában áll Velekei József Lajos Korpusz című szobra. Az 1993-ban, fából készült alkotás csavarodó formáival olyan természetesen illeszkedik a cserjék és bokrok közé, mintha egyenesen a földből nőtt volna ki. Az idő és a természet azonban kissé megtépázta az elmúlt évtizedekben, így szükségessé vált a mű restaurálása. Ezzel a munkával a veszprémi múzeum farestaurátorát, Nyakas Krisztiánt bízták meg, aki szabadegyetemi előadás keretében avatja be műhelytitkaiba az érdeklődőket.

 

A fa holtában is mozog - szoktam mondani magyarázatképpen azokra a kérdésekre, hogy miért reped, deformálódik a fa akkor is, ha igyekszünk mindenféle favédő anyagokkal megóvni a környezeti hatásoktól. A fa - szerkezetét tekintve - a teljes pusztulásáig képes magába szívni, tárolni, és elpárologtatni a levegő, és általában a környezet nedvességtartalmát. Így aztán nem tehetünk mást, mint a változó hőmérsékletű és nedvességtartalmú helyen tárolt, fából készült műtárgyakat időnként újra ápoljuk, így igyekezve megtartani épségüket, és megőrizni szépségüket az utókornak.

Nyakas Krisztián

restaurátor LDM

Velekei József Lajos (1950-2014) festő, grafikus és szobrászművész egyik legkedveltebb anyaga a fa volt, amelynek megmunkálása során annak természetes szépségét igyekezett megragadni. De fontos volt számára az anyag mágiája, szimbolikája is. A szakrális címmel felruházott Korpusz, organikus formáival valójában ennél több; életfa, amely a magyar nép múltjához, hagyományaihoz nyúlik vissza. Az egy tömbből faragott, spirálisan csavarodó alkotás a létezés titkát hordozza és a látható világon túli szférák felé tereli a szemlélőt.

Sipos Anna

művészettörténész LDM

A rendezvényen való részvétel térítésmentes!