Tál

A több évtizedre visszanyúló restaurátori munkám során egyik legemlékezetesebb feladat, egyik legnagyobb kihívás annak a kerámia dísztálnak a restaurálása volt, melyet diplomamunkaként választottam a Képzőművészeti Egyetem restaurátorművész-képzésében. Ennek keretében lehetőség nyílt a tárgy készítésének történeti, művészettörténeti és technikatörténeti kutatására, valamint természettudományos vizsgálatokra is. A tárgy származási helye, kora: Tata, Fischer-féle kőedénygyár, 19. század második fele, feltehetően az 1861-től 1890-ig tartó időszak, felirata: FISCHER KAROLY TATA.

Elődeim többféle módszerrel próbálták restaurálni a Laczkó Dezső által 1922-ben gyűjtött, összetört tálat – sikertelenül (a törésfelületeken hat különféle anyagmaradványt különítettem el). Készítésének történeti érdekessége, hogy tetten érhető a 19. század második felében folyó társadalmi átalakulások kerámiaiparra gyakorolt hatása, mivel a tárgy a polgári reprezentáció részét képező díszítő funkciót tölthetett be. Az alapanyag és a díszítmény tekintetében nyugat-európai párhuzamokat találunk az angol Josiah Wedgewood és a francia Theodore Deck vagy a közel-keleti, izniki fajansz irányába.

Galambos Csilla
restaurátor

Erre haladjon tovább:
A „floridai fal” túloldalán a fegyver fölötti QR-kód a tárgy izgalmas történetét rejti.

The most memorable task and greatest challenge, in my decade-spanning career as a restorer, was the restoration of a ceramic decorative bowl, which I chose  as my thesis in the restoration artist course at the University of Fine Arts. As a part of my thesis, I had the opportunity to research the historical, art historical and technical historical aspects of the item, as well as to conduct scientific examinations. The bowl originated from Fischer’s stoneware factory in Tata and can be dated to the second half of the 19th century, presumably to the period between 1861 and 1890. The words FISCHER KAROLY TATA can be read on its inscription.

My predecessors tried multiple restoration methods to restore the  broken bowl that was collected by the Laczkó Dezső Museum, however all previous attempts were unsuccessful (I identified six different material remnants on the fracture surface of the item). The historical intrigue surrounding the item's creation lies in the  clearly observable signs of  how the ceramics industry was affected by  the societal changes taking place during the 19th century. The bowl most likely served a decorative purpose, as a part of the bourgeois representation. Based on its material and decorative style, parallels can be drawn between this bowl and the works of Englishman Josiah Wedgwood, Frenchman Théodore Deck, and even Middle Eastern Iznik faience.

Csilla Galambos
restorer

Proceed to this:
On the other side of the “floridian wall”, the QR code above the weapon will tell its exciting story!