Tűzben született vázaszobrok

Olvasási idő | 20 perc
2021. 05. 11. kedd

Köszöntjük a Gizella-díjas Pagony Ritát!

Pagony Rita porcelántervező, keramikus, szobrász, festő- és éremművész kapta kiemelkedő művészi tevékenységének elismeréseként az idei évben a Veszprém Város Önkormányzatának Közgyűlése által odaítélt rangos Gizella-díj egyikét. A rendkívül sokoldalú, Veszprémben élő művészt Képzőművészeti gyűjteményünkben található két váza-kompozíciójának bemutatásával szeretnénk ez alkalomból köszönteni.

A képző- és iparművészet különböző területeit magas színvonalon művelő alkotó pályája a festészet iránti vonzalommal indult (Kisképző), a Magyar Iparművészeti Egyetemen viszont egyértelműen a porcelán szak mellett köteleződött el. Ebben a szakágban dolgozott aztán tervezőként a Hollóházi Porcelángyárban, majd a Herendi Porcelángyár Városlődi Majolikagyárában. 1977 óta rendszeres résztvevője a hazai és nemzetközi kiállításoknak, az 1981-es Nemzetközi Kerámiaversenyen Faenzában különleges technológiájú, szobrászati alakítás nélküli kőagyag plasztikáival második díjat nyert. A Veszprém városához sok szállal kapcsolódó művész pályája idővel fokozatosan egyre szélesebb horizontok, különböző alapanyagok felhasználása felé tágult. Az 1980-as évek közepétől kezdett el köztéri szobrokat készíteni : őt dicséri Veszprémben a Gizella-udvarban található Ivókút (férjével, a szintén díjazott Olasz Miklóssal), de alkotásai megtalálhatók a Pápai Városházán, Balatonfüreden, a budapesti Kempinski Szállóban. Hozzá fűződnek a veszprémi Árpád-házi Szent Margit templom mázatlan pirogránitból készült stációdomborművei (szintén Olasz Miklóssal). 2000-től eredendő grafikusi, festői érdeklődése - amely olyan fontos szerepet játszik művei megtervezésénél -, önálló alkotásokban, lavírozott tusrajzokban, olajfestményekben mutatkozik meg.

A 2000-es évek elejétől megjelenő vázaplasztikái, amelyekhez gyűjteményünk két tárgya tartozik, sajátos, jellegzetes színt képviselnek pályáján. A tűzálló építészeti kerámia anyagát választva az ókori amphorákra emlékeztető klasszikus formákban az egységes felület megbontásával a külső és belső terek viszonya iránt érdeklődik. A részben áttört vagy megnyitott vázafelszín láthatóvá teszi tárgyai belső elrendeződését, és az archeológiai lelelek különleges színezetét kölcsönzi nekik. A törött vázában az emberi alkotás, az emberi kultúra történeti dimenziót kap, az időt, a mulandóságot idézi meg. Jelentésüket az alkotó helyenként hozzátoldott, külső kiegészítésekkel mélyíti el. Általában is előnyben részesíti az egyszerű, mértéktartó formákat, a tárgyi világ elemeit, ez azonban nem akadálya az expresszív kifejezésnek. Köztéri szobraiban szintén a klasszikus építészet által inspirált antikizáló motívumokat, kannelúrázott oszlopfelszínt, korinthoszi fejezetet, csavart konzolokat használ egyértelműsítve művészetének irányadó mércéjét.

Pagony Rita alapító tagja volt a Veszprémi Művészcéhnek, alkotásai megtalálhatók a Laczkó Dezső Múzeum mellett a veszprémi Városházán, a Boldog Gizella Főegyházmegyei Gyűjteményben, Faenza (Olaszország) szakmúzeumában és az országban több helyen (Budapest, Kecskemét, Hódmezővásárhely).

A mostani elismeréshez szeretettel gratulálunk, további munkájához sok sikert, jó egészséget kívánunk!

dr. Tevesz Mária

LDMírtaLDM