Emlékgép

Az állandó kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozásaink

“Múzeum születik” - Gondolkodjunk együtt! Fogalmazzuk meg közösen, mit  jelent számunkra a múzeum! Laczkó Dezső munkája nyomán bepillantást nyerhetünk egy múzeum születésébe, végigkísérhetjük a tárgyak útját a gyűjtéstől a vitrinig vagy épp a raktárig. Beszélgetünk a geológia, a paleontológia és a régészet kapcsolatáról. Megismerkedünk a “legidősebb veszprémivel”, a kavicsfogú álteknőssel,  majd rálépünk a régészek útjára, és kipróbálhatjuk magunkat egy kőkori ásatáson.

 

A közösségek időérzékelése eltér az egyén időérzeklésétől, ez pedig különlegesebb, a szélesebb társadalmi csoportokhoz kapcsolódó tárgyi emlékek lenyomatát fogja eredményezni a múzeum falai között. A résztvevőkkel, a koporsószegek, pecsétek, utcanévtáblák és más, a közösségeket képviselő  tárgyak üzenetét vesszük górcső alá.

“Te mit tennél egy időkapszulába?”

 A 4. - 8. osztályosoknak ajánlott foglalkozás egy közösségi üzenet elkészítésére invitálja a diákokat. A Tűztorony időkapszulájához hasonlóan a diákoknak saját koruk üzenetét kell megfogalmazni tárgyak segítségével, majd a foglalkozás során a múlt eszközeivel kell elkészíteniük kézzel írott, lepecsételt levelüket, amelyekkel a jövő emberének, közösségeinek üzennek.  

A foglalkozáshoz kapcsolódó második választható látogatás: Tűztorony, Hősök Kapuja

“Sorspoggyászok”

Mi visz rá egy fiatal fiút, hogy a gazdasági világválság hatására elhagyja az országát? Hogy lesz egy kivándolóból bevándorló? Vajon mire számíthat az új országban? Mihez fog kezdeni? Hogy érteti meg magát, hogy beszél majd az idegen nyelvi környezetben? Vajon mit olvashatnánk  a naplójában, ha a kezünkbe kerülne? 

A drámapedagógia eszközeivel közösen átélhetjük, mit is érezhetett egy fiatal, amikor e nehéz döntést meghozta.

 

“Az én múzeumom, a mi múzeumunk”

8. osztály, középiskolások, felnőttek számára ajánljuk

Hiteles-e a múzeum? Etikus-e a múzeum? Fenntartható-e a múzeum? E három kérdést járjuk körbe olyan személyes  tárgyak, tárgyegyüttesek és történelmi események segítségével, mint a cifraszűr és az Ezredéves kiállítás, Horányi Sanyika és a II. Világháború, Brusznyai Árpád és a kommunista diktatúra, a Húszemeletes és a jelen kor. A fókusz mégis a tárgyakon és a múzeumon lesz, amelyek együttese megőrzi a múltat és bemutatja a jövőnek. 

“Szüntelenül úton járjatok…” - Úton lenni, önmagunk belső útját keresni, ezt jelenti a zarándoklat. Iránymutatásra, támaszra van szükségünk ahhoz, hogy ne tévedjünk el, az úton. A legfontosabb tárgyak, amelyek segíthetnek ebben, egy iránytű és egy bot. Vajon milyen lehetett egy botvég zarándokútja? Hogy kerül egy veszprémi apátnőhöz a főpapi hatalom szimbólumaként egy viking faragvány?

Járd be velünk ezt az utat, tekintsünk vissza együtt a vikingek, mitikus lények és egy veszprémi kolostor világába!