Különleges motorok a VII. Honvédelmi Napon

 
2025. május 30.

A Hadtörténeti Intézet és Múzeumnak köszönhetően mutathattuk be a látogatóknak az elmúlt években megtalált hadtörténeti emlékeket.

A VII. Honvédelemi Napon a Laczkó Dezső Múzeum bemutatta a Balatonból 2023-ban kiemelt, Messerschmitt Bf 109 Ga-6 típusú vadászrepülőgép magyar gyártású motorját,
amelyet a Hadtörténeti Intézet és Múzeum a rendezvény idejére bocsájtott a múzeum rendelkezésére. Az 1941-ben megkötött a német-magyar államközi megállapodás értelmében
a kutatások jelenlegi állása szerint hazánkban összesen 577 darab Me Bf 109 Ga-4 és Ga-6 készült el, melyből 360 darab magyar gyártású volt, a többit külföldről érkező alkatrészekből-
részegységekből állították össze. A most bemutatott motor a Dunai Repülőgépgyár RT-nél készült 1944 tavaszán, majd került a Győri Magyar Waggon és Gépgyár Rt.-hez beszerelésre.
Beregszászi Sándor szakaszvezető a 101/1. vadászszázadból 1944. július 2-án, az amerikai 82. Vadászrepülő Csoport gépeivel vívott légi harc során zuhant a Balatonba Balatonkenesénél.
Az egyedüliként fennmaradt, magyar gyártású, DB (Daimler-Benz)-605A motor ma kivételes ipar-, és hadtörténeti emlék.

A repülőgép és a pilóta teljes történetéről itt olvashatnak: https://www.roncskutatok.hu/beregszaszi-szakaszvezeto-1944-julius-2-balatonkenese/


A látogatók megtekinthették a Dudaron 2011-ben kiemelt, Szovjet IL-2 (Iljusin) „Sturmovik” csatarepülőgép, 6-7 méteres mélységből kiemelt motorját is. A motor a Bakonyoszlop
térségében a szovjet 951. csatarepülő ezred földi célpontok támadására harcba küldött gépeihez tartozott. Az 1945 március 22-én légvédelmi találatot kapott gép Jevgenyij
Pavlovics Kartasov alhadnagy pilótával, és Vlagyimír Alexejevics Gladkov lövésszel Dudar térségben csapódott az ingoványos völgybe. Az AM-38 típusú 12 hengeres motor 1700 lóerőt
volt képes leadni, gyári száma: 1875397 volt, Kujbisevben készült, és 880 kg-ot nyomott. Oldalán légvédelmi találat nyoma látszik motorblokk fala áttörve, ami a kenőanyag
elfolyásáról is tanúskodik.
A csatarepülőgép történetéről, és maradványainak kiemeléséről itt találhatnak további információkat: https://www.ldm.hu/hu/blog/hadiregeszet


A harmadik leletcsoport a 2022-23-ban Ajkánál kiemelt, FW (Focke Wulf) 190 F típusú csatarepülőgép maradványai voltak. A gép, valószínűsíthetően orosz vadászgép találata miatt,
1945. március 22-én Sztrókay Géza szakszakaszvezető, pilótával együtt, Ajka melletti Nagy-tó berekben zuhant le. A repülőgép maradványai közül a látogatók megtekinthették az egyik
légcsavartollat, a BMW-801 A típusú motornak 14 hengeréből 2 db-ot, valamint a fedélzeti fegyverek közül egy 13 mm űrméretű a Rheinmetall által gyártott MG-131-es géppuskát. A
fegyver a becsapódáskor a csövénél deformálódott.
A feltárásról az alábbiakban olvashatnak: https://www.roncskutatok.hu/egy-rejtelyes-roncs/


A repülőgépmotorok Laczkó Dezső Múzeum VII. Honvédelem Napi rendezvényére szállításáért köszönetet mondunk a Honvédelmi Minisztériumnak, Magyar Honvédségnek, a
Hadtörténeti Intézet és Múzeumnak, MH Kiss József 86. Helikopterdandárnak.